Home | Top Categoriën | De Punt | De Punt, de voorbereidingen
 

De Punt, de voorbereidingen

icoon De 766 verfilmd bij De Punt.

In 2008 werd besloten om de treinkaping bij de Punt te gaan verfilmen, deze zwarte bladzijde in de geschiedenis riep veel emoties op, maar uit historisch oogpunt was het toch belangrijk om dit stukje geschiedenis vast te leggen voor de toekomst.

 

Voor de film is samen gewerkt met de NS,Nederlands spoorweg Museum, Defensie en ooggetuigen die bij de kaping betrokken waren, om een zo nauwkeurig mogelijke reconstructie van de gebeurtenis te krijgen. De 766 werd gebruikt voor de buiten opnamen en een gedeelte van de 1eklas werd in de studio gebruikt voor de opnames,

De 386 van het Nederlands Spoorweg Museum werd gebruikt voor alle binnenopnamen, omdat deze nog het interieur had die ten tijde van de kaping in de Hondekop aanwezig was.

 

Alvorens de filmopnames konden beginnen is op 20 Oktober 2008 de 766 van Amersfoort Bokkeduinen naar Utrecht HTMU loods gereden om net als een echte filmster zijn make-up te krijgen voor de film

 

Alle foto's op de pagina zijn genomen door: Paul Delcour

 


De 766 in den vroege ochtend op Amersfoort Bokkeduinen 

766 bokkeduinen 766 bokkeduinen 2008 op weg naar Utrecht 766 onderweg naar Utrecht passeert een VIRM

7.00 uur 's ochtends te Amersfoort Bokkeduinen

de 766 in spookachtig licht zit onder de condens.

Bij 't krieken van de dag in al haar gele glorie.

 

 


      

De 766 werd gekoppeld en langzaam de HTMU loods binnengereden. 

766 bijna aan de haak geslagen 766 bijna gekoppeld aan de 673 de 766 op weg naar de loods op weg naar e loods

Na een rit Amersfoort Bokkeduinen – Utrecht HTMU loods is het heel langzaam      oprijden tot de koppelboom past:

"Nog 70cm..nog 50cm..nog 20cm.,nog één keer tractie..Ja!"

Gekoppeld voor het laatste stukje zonder 'waslijn' met de 673 en de 766 met Bas in de cabine

 

 

 

de 766 bijna in de loods alleen de kop steekt nog buiten de loods de 766 volledig in de loods. het [ast allemaal net de 766 gebroedelijk of gezusterlijk naast elkaar

Langzaamaan de loods in met knarsende wielen. Het fraaie koppie steekt er nog uit in een prachtig herfst zonnetje. Op haar (volgens sommigen: zijn) plaats wachtend op de grime voor de film over de kaping bij De Punt. Maar één kant wordt speciaal voor de film weer netjes geel geverfd. Gestald in de HTMU loods. was de vraag was welke kant gefilmd gaat worden. Gebleken is dat er gedriehoekt moet worden, omdat anders de bakindeling verkeerd zal zijn. De indeling is essentieel voor de waarheidsgetrouwheid van het kapingverhaal. Op de laatste foto:

Gebroederlijk (of is het gezusterlijk?) staan de enige nog rijvaardige Mat'54 Hondekoppen naast elkaar. De 386 is gebruikt om het interieur te filmen.

 

    

Druk overleg De juiste gel kleur word tbepaald De lege 1e klas

1e foto vlnr Wim, Marc en Bas in druk overleg met Pien Schaap die werkt voor de Art Department van het filmbedrijf die de verfilming van de kaping bij de Punt maakt. 

Kijk, is dat de goede gele kleur? Zoals op de 2e foto blijkt. wordt er druk overlegt.

Op de laatste foto De 1e klas is grotendeels gedemonteerd voor de film. De banken zijn gebruikt om een set van de 1e klas na te bouwen.

  

Categorieën

De Punt


Prins Bernard Cultuurfonds Mondriaanstichting Roestrijden.nl Sponsor ons, en uw logo wordt hier geplaatst
Officiële website van de Stichting Mat´54 Hondekop-vier en Stichting Expoitatie en Onderhoud Mat´54