Home
 

home page

Van harte welkom op de website van de Stichting Hondekop.
 

Draaistelrevisie Benelux

Na overbrenging van het Beneluxstel op 14 juli is in Roosendaal een begin gemaakt met de draaistelrevisie. Tijdens het rijden onstaat op draaistellen na verloop van tijd een dikke koek van onder andere zand, olie en roest. Om goed zicht te krijgen op de conditie van de draaistellen moeten deze daarom eerst worden schoongemaakt. Bovendien kan er dan makkelijker worden gesleuteld aan de draaistellen.
 
 
Bij de 766 zijn alleen de buitenkanten van de draaistellen schoongemaakt. Dit is toen gedaan door vrijwilligers met een roterende staalborstel en een pneumatische naaldhamer. Een erg smerig karwei waarbij je ongeveer een dag zoet bent met een draaistel. Bij de Benelux zijn de draaistellen onder de trein vandaan gehaald en zijn deze door de firma ColdBlast met droogijs gestraald. Droogijs wordt gemaakt van vloeibare C02. Dit vloeibare gas wordt door een cilinder en een matrijs geperst waarna korrels ontstaan. Met deze korrels zijn de draaistellen gestraald. Dat levert een prachtig resultaat op!

 

 
 
En dan komt het er zo uit te zien!

 

Spooricoon van internationale samenwerking terug in Nederland  

 

Na jaren is het zover: het enige overgebleven exemplaar van de eerste serie Beneluxtreinen komt naar Nederland. Vrijdag 14 juli wordt deze “Benelux-Hondekop” terugverwacht op Nederlandse bodem. De Stichting Hondekop heeft het treinstel van het type Hondekop overgenomen uit de historische treinencollectie van de Belgische spoorwegen. Na een grondige opknapbeurt zal het weer geschikt als museumtrein rijden op het Nederlandse en Belgische spoorwegnet.


Het heeft een tijd geduurd, maar nu is het zeker. De laatste van een serie van 12 roemruchte Benelux-Hondekoppen keert terug naar Nederland. Deze treinstellen, gebouwd door Werkspoor in Utrecht, werden van 1957 t/m 1986 gebruikt op het traject Amsterdam - Brussel. Ze waren hun tijd ver vooruit doordat ze zowel in Nederlandse als in België kunnen rijden. Verder is het uniek dat de treinstellen in zowel Nederland als België zijn gebouwd. Alle elektrische installaties zijn gemaakt door de Belgen; Werkspoor in Utrecht tekende voor het casco en onderstellen.  “Deze treinen kunnen gezien worden als het begin van de Europese samenwerking, die immers met de oprichting van de Benelux een grote impuls kreeg”, zo zegt Paul van der Lugt. “Het is fantastisch dat we dit Europees industrieel erfgoed in oude glorie gaan herstellen.” Na jaren van trouwe dienst werden alle Nederlandse treinstellen gesloopt. Eén Belgisch treinstel werd echter bewaard voor een toekomstig spoorwegmuseum. Met dat doel werd het treinstel in een loods opgeborgen en stond het bijna 30 jaar stil.

 

Het verwerven van deze Benelux-hondekop is altijd een grote droom geweest van de Stichting Hondekop. Deze stichting die onder leiding staat van liefhebbers Erik de Zwart en Paul van der Lugt, beheert al ruim 20 jaar Hondekoptreinstel 766. Dit voormalige NS intercitytreinstel uit 1960 is enige jaren geleden volledig opgeknapt en wordt als museumtrein ingezet voor evenementen en bijeenkomsten.

 

Contacten werden aangeknoopt met de Belgische spoorwegen en blijkbaar op een gunstig moment: in België waren plannen voor een nieuw spoorwegmuseum veranderd en de Benelux-hondekop was wel erg groot om er in opgenomen te worden. Daarnaast moesten de historische treinen een nieuwe stallingruimte vinden. In de gesprekken overtuigde de Stichting Hondekop de Belgen dat terugkeer naar Nederland de beste optie was voor de toekomst van het treinstel: er was al een rijvaardige hondekop in haar bezit. Ook had de stichting een goed plan om de trein te restaureren en rijvaardig te maken na 30 jaar stilstand. Bovendien erkende de Stichting Hondekop duidelijk dat de begeerde trein ook Belgisch historisch railerfgoed is en dat dat aspect nadrukkelijk in het oog wordt gehouden. Een overeenkomst tot overdracht werd bereikt in de zomer van 2015.

 

Sindsdien zijn de vrijwilligers van de Stichting Hondekop in Leuven (B) bezig geweest met de voorbereidingen voor het transport naar Nederland. Enige weken geleden gaven de bevoegde instanties groen licht voor het transport van het treinstel van Leuven naar Nederland. Gesleept door een diesellocomotief wordt het treinstel naar Roosendaal overgebracht. Daarna wordt het overgebracht naar de voormalige wagenwerkplaats in Amersfoort waar het net zo grondig zal worden opgeknapt als de andere hondekop van de stichting. Daarna zal het treinstel weer geschikt zijn om als museumtrein te laten rijden op het Nederlandse en Belgische spoorwegnet.

 

Erik de Zwart, voorzitter van de Stichting Hondekop: “ Het is geweldig dat we nu ook de Benelux- hondekop hebben, naast het bewaarde hondekoptreinstel voor de Nederlandse binnenlandse dienst. We gaan de Benelux-hondekop opknappen zodat hij weer inzetbaar is. We kijken er naar uit om, als vanouds, met deze trein over de spoorwegnetten van België en Nederland te rijden.

Het Historisch Patrimonium van de Belgische spoorwegen NMBS heeft gezorgd dat een Benelux-hondekop bewaard is gebleven na de buitendienststelling in 1987. Ik dank de Belgische spoorwegen en haar medewerkers voor de goede samenwerking om het treinstel over te dragen aan de Stichting Hondekop. Ook dank ik de Belgische spoorwegen voor het vertrouwen in de Stichting Hondekop om deze Belgisch- Nederlandse trein te beheren.”

 

De komst van het Beneluxtreinstel naar Nederland was nooit mogelijk geworden zonder het bemiddelende werk van het spoor-consultancybedrijf Q-rail en de Stichting Holland Spoor. "Zonder de grote inspanningen van deze twee firma's was het ons nooit gelukt het Benelux treinstel naar Nederland te krijgen. Wij beide bedrijven daarvoor buitengewoon erkentelijk", aldus Paul van der Lugt.

 

 

 

         

Het betreffende treinstel nog in dienst bij de spoorwegen, klaar voor vertrek vanuit Amsterdam Centraal

Foto: Robert Stremming

  Het Beneluxtreinstel in de huidige toestand in Leuven (B)  Foto: Stichting Hondekop
     

Oud affiche voor de Beneluxdienst Amsterdam-België met een Beneluxtreinstel

collectie Spoorwegmuseum

 

Toen in de Benelux-Hondekop de koffie nog echt uitgeserveerd werd door Wagon-Lits.

collectie Spoorwegmuseum

 

Lees ook het artikel in BN DeStem van 6 juli http://www.bndestem.nl/roosendaal/spoorfanaten-redden-laatste-benelux-hondekop~ac123eb6/

 
 

RODE KRUIS-JUBILEUMTREIN OP 19 JULI WEER IN ACTIE

De Rode Kruis-jubileumtrein (de historische trein de Hondekop, die tot 1996 op de Nederlandse spoorwegen reed) rijdt dit jaar enkele keren door het land om meereizend publiek deelgenoot te maken van het 150-jarig bestaan van het Nederlandse Rode Kruis. Als passagier stap je in het spoor van de vrijwilliger van toen en nu en ga je op reis met onze Rode Kruis-helden en -heldinnen.

 

Afgelopen 7 mei reed de trein voor het eerst voor de vrijwilligers van het Rode Kruis. Op 19 juli mag het publiek kennis maken met de trein. Er wordt die dag een rit gereden vanaf Den Haag centraal (vertrek 10.59) via Utrecht naar Apeldoorn (aankomst 13.08). In Apeldoorn wordt een middagprogramma georganiseerd. Om 16.24 vertrekt de trein weer vanaf Apeldoorn en rijdt via dezelfde route terug naar Den Haag (aankomst 17.59).


Zoals gezegd is de rit bedoeld voor belangstellenden voor het Rode Kruis en donateurs van de Stichting. De rit is inmiddels geheel volgeboekt.

 

 
 


Feestelijk ingebruikname treinstel 766 op 3 april 2017.

Vandaag, 3 april 2017, is ons Mat'54 treinstel 766 officieel in dienst gesteld. Roger van Boxtel, president-directeur van NS en Pier Eringa, president-directeur van ProRail, hebben de 766 symbolisch in gebruik genomen door de hondenriem van de Hondekop door te knippen. We hopen onze 766 nog vaak te mogen uitlaten. Foto: Jiri Büller

 
 

Treinstel 766 bij afscheid Hoekse lijn - laatste boottrein Amsterdam - Hoek van Holland v.v.

-UPDATE 27-3-2017: het afscheid van de Hoekse lijn was een memorabele dag. Binnenkort volgt op deze site een fotoverslag

-UPDATE 20-3-2017: de inschrijving is inmiddels gesloten

 

Op zondag 26 maart wordt officieel afscheid genomen van de Hoekse Lijn als spoorlijn voor hoofdlijnmaterieel. Na een grondige verbouwing zal de spoorlijn onderdeel gaan uitmaken van het Rotterdamse metronet. Samen met ander historisch materieel zal onze Hondekop die dag diverse pendelritten uitvoeren tussen Hoek van Holland en Rotterdam Centraal. Een legendarische verschijning op de Hoekse lijn waren de boottreinen Amsterdam - Hoek van Holland v.v., waarbij onder andere hondekoppen werden ingezet. Hoewel deze boottreinen al enige jaren tot het verleden behoren kunt u op 26 maart nog eenmaal plaats nemen in zo'n boottrein. Treinstel 766 van de Stichting Hondekop zal in de vroege ochtend vanuit Amsterdam (vertrek plm. 9.20 uur) naar Hoek van Holland vertrekken en aan het einde van die dag terug gaan naar Amsterdam (vertrek Hoek van Holland plm. 16.50 uur). Meer informatie is hier te vinden.

 

 
 
 
 

Bulletin 2016-2 is verschenen

Bulletin 2015-2
  • Bericht van het bestuur: Erik de Zwart

  • Eerste donateursrit met de 766 sinds 6 jaar: De Tunnel Express

  • Informatie en spullen te koop

  • Het laatste verslag van de cascorevisie van de 766: april 2016

  • Een Hondekopherinnering

  • Terug naar Toen bij de VSM

  • Donateursrit 2 juli 2016, ervaringen van een donateur

  • Mat’54 766 bij opening station Breda

  • De kortste rit allertijden!

  • Verslag werkzaamheden 220 902 te Leuven op 2-9-2016

  • Schenkingen aan de Stichting

  • Transporteren spullen voor de Stichting

  • Onderhoud aan een Hondekop in vroeger tijden

  • Vallende blaadjes en treinen

 

 

Onze donateurs hebben het bulletin tussen kerst en nieuwjaar in de bus gehad. Dit bulletin is ook te koop via deze link.

 

Verslag oliebollenrit 17 december

Op 17 december 2016 werd de traditionele oliebollenrit gereden met de 766. Onder winterse omstandigheden werd een rondreis gemaakt door West-Nederland. Waarbij onder andere gereden werd via Gouda-Alphen en de Hoekse lijn. We hebben veel bekende gezichten gezien en er zijn ook een aantal nieuwe donateurs bij gekomen. De rit was volledig uitverkocht. Het verslag van de rit staat hier.

 
 

Verslag heropening station Breda

In het weekend van 10 en 11 september 2016 was treinstel 766 te gast bij de opening van het vernieuwde station van Breda. De 766 stond volop in de belangstelling en we bedanken de bezoekers voor de vele enthousiaste reacties. Het verslag staat hier.

 

 

Verslag donateursrit 2 juli 2016

Op zaterdag 2 juli werd na 6 jaar weer een donateursrit gereden met treinstel 766. Het treinstel was enige dagen daarvoor al overgebracht van Leidschendam naar de Watergraafsmeer. Het treinstel reed als ledig materieel van naar Wormerveer waar werd kop gemaakt en het treinstel naar Zaandam reed waar de 766 onder grote belangstelling werd binnengehaald.

 

 

 

Vanuit Zaandam vertrok de 766 als TunnelExpress, metaforisch voor het onbekende zwarte gat genaamd revisie waarbij vooraf niet kon worden overzien hoe het zou aflopen. Vanuit Zaandam voerde de rit via de Hemtunnel en de Schipholtunnel naar Den Haag HS waar een half uur tijd was voor foto’s. Via de Rijswijktunnel en de Willem van Oranje tunnel bij Delft werd Rotterdam bereikt waar alweer een half uur foto stop werd gebruikt. De fotostops werden door het technisch team gebruikt om onder andere de temperatuur van de aspotten te controleren. Alles hield zich prima. De volgende bestemming was Eindhoven, dat via de Willemspoortunnel en de spoortunnel bij Barendrecht en Best bereikt werd. Te Eindhoven werd snel kop gemaakt en reed het treinstel wederom door de spoortunnel bij Best waarna via ’s Hertogenbosch, Arnhem en Deventer uiteindelijk Zwolle werd bereikt. In Zwolle was weer een korte fotostop. Daarna begaf de 766 zich op onbekend terrein, het was de eerste keer dat het treinstel over de Hanzelijn van Zwolle naar Lelystad reed. Via Almere werd eindbestemming Amsterdam CS bereikt alwaar een cameraploeg van SBS 6 TV-opnames maakte.

 

Vanuit de trein was goed te zien dat de 766 ondanks 6 jaar afwezigheid nog steeds onverminderd populair is. Op vrijwel ieder station stond wel een treinspotter de trein op te wachten. Mooi waren ook de blikken van nietsvermoedende reizigers op het moment dat zo’n ongebruikelijke trein langs rijdt. Op Rotterdam CS was zelfs een nietsvermoedende reiziger ingestapt die zich verbaasde over het mooi en schoon de trein was.

 

Een fotoverslag van de rit staat hier.

De uitzending van Hart van Nederland is via de volgende link te bekijken http://www.hartvannederland.nl/nederland/2016/markante-museumtrein-op-het-spoor/


Red de Hondekop-vier 766: word donateur!

Door de hulp van de donateurs en vrijwilligers van Stichting Hondekop is het mogelijk geweest, de Hondekop 766 en Benelux-Hondekop 220.902 voor sloop te behoeden en een tweede leven als museumtreinstel te geven. Het zijn de enige nog bestaande beneluxtreinstel, de enige Hondekop-vier dat tevens het langste museumtreinstel van Nederland is. Meer informatie over donateur worden vindt u hier.

 

De Stichting Hondekop is door de Belastingdienst erkend als een Algemeen Nut Beogende Instelling!  

 

Steek je liever de handen uit de mouwen? We zijn op zoek naar gedreven en enthousiaste vrijwilligers die kunnen helpen met organisatorische werkzaamheden en vrijwilligers die kunnen helpen bij de revisie van het Beneluxtreinstel.


Trein huren?

Wilt u voor een speciale gelegenheid een rit maken met onze mooie oude 766?
Dat kan! Vrijwel het gehele Nederlandse spoorwegnet staat tot uw beschikking. Het treinstel kan op vrijwel alle elektrische spoortrajecten (met uitzondering van de Betuweroute en de HSL Zuid) en stations in Nederland rijden. Van Groningen tot Maastricht, van Enschede tot Den Haag, van Den Helder tot Vlissingen. Uw eigen trein wordt ingepast in de dienstregeling van het overige treinverkeer. Professioneel en bevoegd treinpersoneel staat tot uw dienst. 

 

De 766 is te huur voor bedrijven en particulieren. Een huwelijksrit, een afscheids- of personeelsfeest, speciaal vervoer etc., bijna alles is mogelijk, inclusief uw cateringwensen. Onder meer de TROS, de Maag Lever Darm Stichting, NS Reizigers, Iglo/Mora, Cosmo Trucks (DAF-bedrijfswagendealers), Servex en diverse scholen die de 766 voor hun schoolreis nodig hadden, gingen u als huurder al voor. De opbrengsten uit de verhuur van ons stel besteden wij aan het behoud van dit knap stukje Nederlands industrieel erfgoed.

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met verhuur@mat54.nl.

 

Wij zien u graag aan boord van ons treinstel!

 

 

 

Stichting Hondekop op Marktplaats

U kunt bulletins, foto's, ansichtkaart, cabineritten en andere spullen op Marktplaats kopen. De opbrengst komt ten goede van de stichting Hondekop.

Zie Marktplaats. 

 

Stichting Hondekop op Flickr

In de afgelopen jaren zijn er veel foto's gemaakt van onze Hondekop 766.
Een aantal van deze foto's is te zien op onze Flickr pagina: https://www.flickr.com/photos/mat54hondekop/
 
 
De Stichting Hondekop wordt ondersteund door QRail, makelaar in rollend materieel en juridische advisering in rail.

 


Zoeken op de website

Nieuw

Het eerste bulletin van 2017 is uit
Het eerste bulletin van 2017 is uit. In dit bulletin een verslag van de oliebollenrit, afscheid van de Hoekse lijn en hondekopherinneringen.
(Maandag 31 juli 2017)
Lees meer >>
Laatste boottrein Amsterdam - Hoek van Holland v.v., zondag 26 maart 2017
Inschrijving voor de laatste boottrein Amsterdam - Hoek van Holland v.v. met treinstel 766
(Vrijdag 3 maart 2017)
Lees meer >>
Het tweede bulletin van 2016 is uit
Het tweede bulletin van 2016 is uit. In dit bulletin onder andere het laatste verslag van de revisie van de 766, verslag van de donateursrit op 2 juli en een verslag van de opening van station Breda. Ook zijn er werkzaamheden geweest aan het beneluxtreinstel.
(Donderdag 5 januari 2017)
Lees meer >>
Meer >>

Mat54 Facebook

Prins Bernard Cultuurfonds Mondriaanstichting Roestrijden.nl Sponsor ons, en uw logo wordt hier geplaatst
Officiële website van de Stichting Mat´54 Hondekop-vier en Stichting Expoitatie en Onderhoud Mat´54